مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد تکذیب کرد:

آبگیری آزمایشی سد چم‌ شیر صحت ندارد

آبگیری سد چم‌شیر برخلاف هشدارهای کارشناسان آغاز شده است

شکایت فعالان محیط‌زیست به دیوان عالی |  آبگیری چراغ خاموش چم‌شیر

‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آبگیری سد چم‌شیر را تکذیب‌ می‌کند. اما کارشناسان محیط زیست نسبت به آبگیری سد چم‌شیر ابراز نگرانی می‌کنند و از این خبر می‌دهند که‌ تعدادی از آنها در دیوان عالی کشور طرح شکایت کرده‌اند.
‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آبگیری سد چم‌شیر را تکذیب‌ می‌کند. اما کارشناسان محیط زیست نسبت به آبگیری سد چم‌شیر ابراز نگرانی می‌کنند و از این خبر می‌دهند که‌ تعدادی از آنها در دیوان عالی کشور طرح شکایت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۰۰

‌به گزارش جام جم آنلاین، در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آبگیری سد چم‌شیر ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز‌ سه‌شنبه گذشته آبگیری سد را تکذیب کرده بود. تصاویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از شروع آبگیری سد چم‌شیر حکایت دارد.

در واقع برخلاف هشدارهای کارشناسان نسبت به آبگیری‌ سد چم‌شیر و تکرار فاجعه گتوند از‌ استان‌ کهگیلویه و بویر احمد خبر می‌رسد که آبگیری این سد از بیست و ششم دی‌ماه آغاز شده است. ماجرایی که تایید می‌کند برخی مسئولان در این خصوص رویکرد غیر شفافی را در پیش گرفته‌اند.

افزون بر این شنیده می‌شود که قرار است رئیس جمهور نیز در روزهای آینده برای افتتاح چند پروژه به کهگیلویه و بویر احمد سفر کند. نگران کننده‌ اینکه در میان این پروژه‌ها نام سد چم‌شیر نیز به چشم می‌خورد. اتفاقی که اگر اجرایی شود، ثابت می‌کند که در کشور هنوز به توسعه پایدار توجه نمی‌شود.

شکایت به دیوان عالی کشور

شکایت فعالان محیط‌زیست به دیوان عالی |  آبگیری چراغ خاموش چم‌شیر

کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به پیامدهای ناگوار آبگیری سد چم‌شیر هشدار داده‌اند. اما به نظر می‌رسد که مسئولان توجهی به این هشدارها ندارند.

محمد درویش، فعال محیط زیست ‌درباره ماجرای آبگیری سد ‌چم‌شیر به جام جم آنلاین می‌گوید: آبگیری سد چم‌شیر‌ از 26 دی ‌ شروع شده است. اما به نظر می‌رسد این آبگیری با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است. به همین دلیل گفته می‌شود که رئیس این سازمان در نامه‌ای از‌  وزیر نیرو خواسته در این باره توضیح بدهد.

او درباره آخرین اقدامات فعالان محیط‌زیست برای جلوگیری از آبگیری سد چم‌شیر می‌گوید: دیروز ‌19 نفر از متخصصان محیط‌زیست شکواییه‌ای را در این خصوص به دفتر دیوان عالی کشور تقدیم کرده‌اند و این مساله را پیگیری می‌کنند‌ تا دست‌کم مانع تکرار ساخت پروژه‌هایی مانند گتوند و چم‌شیر شوند.

آن طور که درویش توضیح می‌دهد چنانچه این سد آبگیری نیز شود، کارشناسان محیط‌زیست فعالیت‌‌های‌ خود را ادامه‌ خواهند داد و افزایش شوری آب را در منطقه‌ رصد خواهند کرد.

در جست‌وجوی شفافیت

شکایت فعالان محیط‌زیست به دیوان عالی |  آبگیری چراغ خاموش چم‌شیر

اطلاع رسانی نامناسب درباره آبگیری سد چم‌شیر سبب  شده ‌ بسیاری از کارشناسان نسبت به نحوه عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو انتقاد کنند.‌‌ البته برخی نمایندگان مجلس نیز در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند و از دستگاه‌های مسئولان می‌خواهند که درباره نحوه عملکردشان شفاف سازی کنند.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران‌ مجلس یکی از منتقدان آبگیری سد چم‌شیر است. او به جام جم آنلاین می‌گوید: گفته‌های ضد و نقیضی درباره آبگیری سد چم‌شیر شنیده می‌شود و لازم است که مسئولان در این خصوص شفاف سازی کنند.

او با تاکید بر اینکه سد‌ چم‌شیر مجوز و گزارش‌ ارزیابی زیست محیطی مناسبی ندارد، تاکید می‌کند:‌ آبگیری این سد قانونی نیست.

کارشناسان زیادی معتقدند که آبگیری سد چم‌شیر سبب تکرار فاجعه  سد گتوند خواهد شد و با افزایش شوری آب ‌ زمین‌های کشاورزی منطقه غیر قابل کشت می‌شود.

یوسفی در این باره توضیح می‌دهد: در کشور باید توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد و از بخشی‌نگری اجتناب کرد، زیرا بخشی‌نگری سبب تخریب سرزمین می‌شود. برای نمونه پیامدهای بخشی‌نگری را می‌توان در خشک شدن دریاچه ارومیه دید.

آن طور که او توضیح می‌دهد نتایج بخشی‌نگری و ناتوانی در تامین حقابه تالاب هامون در شرق کشور ‌نیز مشخص است، چراکه‌‌ بسیاری از مرزنشین‌ها ناچار به ترک منطقه شده‌اند.‌

به همین دلیل بیم این می‌رود که با اقدامات اشتباهی مانند آبگیری سد چم‌شیر شرایط نامناسبی که در شرق کشور شاهدش هستیم در غرب کشور نیز ایجاد شود.‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها